دانلود کاردر منزل (گروه دو) 14 بهمن94
پاسخ کار در منزل(گروه دو) 7بهمن 94
سوالات درس 15 مطالعات اجتماعی
سوالات درس 15 مطالعات اجتماعی
1.چه عواملی باعث تفاوت در نوع لباس می شود؟موقعیت های مختلف ،گروههای اجتماعی شغلی ، فصول مختلف سال ونواحی مختلف آب وهوایی ، اقوام مختلف.
2.برای تفاوت در موقعیت های مختلف چند مثال بزنید. لباس منزل ما با لباس مدرسه ولباس مهمانی ولباس ورزش فرق دارد. هم چنین در مراسم مختلف مثلا عزاداری ها لباس خاصی می پوشیم.
3.تفاوت لباس گروه های مختلف اجتماعی و شغلی بسته به چیست؟ لباس این گروه بسته به کار ونقش آن ها در اجتماع ،متفاوت است واز روی لباس این گروهها به شغل و حرفه ی آنها پی می بریم.
4.چرا در زمستان بیش تر از رنگ های تیره و در تابستان از رنگ های روشن برای لباسهای مان استفاده می کنیم؟ زیرا رنگ های تیره نور خورشید را بیشتر ورنگ های روشن نور خورشید را کمتر به خود جذب می کنند .
5. وجود مناطق مختلف آب و هوایی در کشور ما چگونه باعث تفاوت در نوع پوشاک مردم می شود؟ درکشور ما تنوع آب وهوایی وجود دارد.در بعضی از جاها آب وهوا گرم وخشک دربعضی جاها سرد و در بعضی مکان ها گرم و مرطوب ودربعضی جاها معتدل است واین باعث تفاوت در نوع پوشاک مردم مناطق مختلف می شود.
6.چند نمونه از اقوام ایرانی را که لباس های مخصوص به خود دارند، نام ببرید.فارس ،ترک ، لر ، گیلکی، کرد ، بلوچ
7.چگونه در گذشته می توانستد با دیدن یک فرد حدس بزنند که او اهل کدام منطقه ی ایران است؟ لباس های محلی در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند از این رو در قدیم از روی شکل لباس یک نفر می توانستند حدس بزنند او اهل کجاست.
8.برای ثابت ماندن برخی از جلوه های لباس در طی زمان یک مثال بزنید؟ با دقت در تصاویردوره های مختلف تاریخی می بینیم مردان همواره سر پوشی مانند تاج، انواع کلاه، عمامه، دستار ونظایر آن داشته اند.
9.پوشاک مردم در نواحی مختلف آب و هوایی از نظر.................، .................و.................با هم فرق می کند.شکل ، جنس ، رنگ
11 .امروزه لباس های محلّی اغلب در................یا................پوشیده می شوند. مراسم ، جشن های خاص
11 .در موزه ی.................می توانیم انواع لباس های محلّی را مشاهده کنیم. مردم شناسی
12 .در زمان های گذشته در مناطق مختلف اجتماعی مانند.................، .................و.................لباس های مخصوص به خود می پوشیدند. شاهزادگان ، روحانیون ، نظامیان
سوالات متن درس 14 اجتماعی ششم دبستان ( گذراندن اوقات فراغت )
سوالات متن درس 14 اجتماعی ششم دبستان ( گذراندن اوقات فراغت )
1 . منظور از اوقات فراغت چیست ؟ انسان ها ، اغلب اوقات خود را برای انجام کار یا تحصیل یا وظایف و تکالیفی که بر عهده دارند ، صرف می کنند . به اوقاتی که فرد از این امور فارغ یا آسوده است ، اوقات فراغت می گویند
.2 . فراغت چه زمانی است ؟ فراغت زمانی است که پس از انجام کار یا تکالیف درسی ، فرصت پیدا می کنیم تا به فعالیت های دلخواه خودمان بپردازیم
.3 . بهترین اوقات فراغت دانش آموزان ، چه زمان هایی است ؟ روزهای تعطیل و تعطیلات تابستان
4 . فعالیت های دلخواهی را که می توان در اوقات فراغت انجام داد ، نام ببرید ؟ فعالیت هایی مانند کارهای هنری ، ورزشی ، بازی و سرگرمی های مفید یا آموختن مهارت های مختلف
5 . چند نمونه از فعالیت های انفرادی در اوقات فراغت را نام ببرید .کارهایی مانند مطالعه ، حل کردن جدول ، ساختن کاردستی ، پرورش حیوانات یا جمع آوری مجموعه های سنگ ، تمبر و نظایر آن6
. نمونه هایی از فعالیت های گروهی در اوقات فراغت را نام ببرید . رفتن به سفرهای زیارتی یا دیدار اقوام یا رفتن به گردشگاه ها با خانواده یا دوستان یا شرکت در بازی های گروهی
7 . در نظر گرفتن شرایط و امکانات برای پر کردن اوقات فراغت یعنی چه ؟ ممکن است در محل زندگی ما برخی از امکانات وجود نداشته باشد یا پول کافی برای دسترسی به آن ها نداشته باشیم . در این صورت بهتر است از روش های دیگر با امکانات و هزینه ی کم تر استفاده کنیم
.8 . در گذشته اوقات فراغت را چگونه می گذراندند ؟ شرکت در مراسم و جشن ها ، شرکت در مسابقات زورآزمایی و تیراندازی ، مجالس نقالی و بازی های گروهی
9 . تعدادی از بازی هایی را که از گذشته تا به امروز در بیش تر نواحی ایران رایج بوده اند ، نام ببرید . قایم باشک ، نون بیار کباب ببر ، عمو زنجیر باف ، الک و دولک ، بادبادک سازی و طناب بازی
.10 تفاوت مهم بازی های گذشته و امروزه در چیست ؟ در گذشته ، بچه ها بیش تر بازی های گروهی انجام می دادند این بازی ها اغلب جنبه های حرکتی یا قدرتی داشتند اما امروزه بازی های رایانه ای در بین بچه ها رواج پیدا کرده است .
11 . مکان های عمومی گذران اوقات فراغت را نام ببرید . کتابخانه های عمومی ، کتابخانه های مدارس ، سالن های تئاتر و سینما ، نمایشگاه ها ، بوستان ها ( پارک ها ) ، مجموعه های شهر بازی ، اردوگاه ها ، مجتمع های فرهنگی ـ هنری ، باشگاه ها و سالن های ورزشی ، موزه ها ، فرهنگسراها ، نگارخانه ها و مساجد12
. در مساجد چه فعالیت هایی برای گذران اوقات فراغت انجام می شود ؟پایگاه های مقاومت بسیج ، کتابخانه ی مساجد ، کلاس های آموزشی ، کانون های فرهنگی ـ هنری13
. چرا باید از مکان های عمومی گذران اوقات فراغت حفاظت کنیم ؟زیرا این مکان ها متعلق به همه ی مردم هستند .
14 . هنگام حضور در ورزشگاه ها باید چگونه رفتار کنیم ؟ برای تهیه ی بلیت ، نوبت را رعایت کنیم ــ از مسخره کردن یک تیم و هواداران آن خودداری کنیم و فقط تیم خودمان را تشویق کنیم ــ از اموال عمومی حفاظت کنیم ــ با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آن ها خارج شویم ــ با انتظامات و کارکنان ورزشگاه همکاری کنیم .
15 . در بوستان ها ( پارک ها ) چگونه رفتار کنیم ؟ روی چمن ها راه نرویم ــ گل ها را نچینیم ــ زباله ها را در ظرف های مخصوص بریزیم
.16 . برخی از مؤسسات و سازمان هایی که در امور اوقات فراغت فعالیت می کنند را نام ببرید . کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ــ سازمان دانش آموزی ــ سازمان فرهنگی هنری شهرداری ــ سازمان تربیت بدنی ــ سازمان آموزش فنی و حرفه ای ــ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
هدیه باغبان به آینده، باغی است که پرورش داده است؛ یک نویسنده کتاب هایش را برای نسل آینده به جا می گذارد و یک نقاش، نقاشی هایش را و یک معلم،زندگی اش را در افکار و اعمال شاگردانش، ادامه می دهد. این نتیجه زندگی و سهم کوچک ولی فناناپذیر وی است.